Regulamin przyjęć dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Regulamin przyjęć dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do oddziałów integracyjnych
w Niepublicznym Przedszkolu Promyczek
1. Do oddziałów integracyjnych przyjęcia odbywają się na podstawie przedłożonych dokumentów:
- Orzeczenia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
- Innych specjalistycznych opinii.
(np. o niedostosowaniu społecznym, o potrzebie indywidualnych zajęć logopedycznych/
korekcyjno-kompensacyjnych/ z integracji sensorycznej);
- Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola.
3. Do przedszkola integracyjnego przyjmuje się do 45 wychowanków, w tym 7 –11 dzieci
o specjalnych potrzebach edukacyjnych z podziałem na grupy wiekowe.
4. Do oddziału integracyjnego kwalifikowane są dzieci :
- z zespołem Downa lub innymi chorobami genetycznymi
(z upośledzeniem w stopniu lekkim),
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- z zaburzeniami narządów ruchu,
- z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem,
- z lekkimi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera,
- z ADHD,
- z chorobami przewlekłymi (cukrzyca, wady serca),
- dzieci niedowidzące i niedosłyszące.
5. Przy naborze dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do oddziału integracyjnego kierujemy się ich wiekiem rozwojowym, a nie metrykalnym. Uwzględnia się przy tym odpowiednią ich liczbę, jak i specyfikę oraz głębokość zaburzeń.
6. Głębokość zaburzeń jest istotnym czynnikiem decydującym ostatecznie o przyjęciu dziecka do grupy, ponieważ nie tyle rodzaj niepełnosprawności, co głębokość zaburzeń decyduje o skuteczności i korzyściach nauki dla tych dzieci.
7. Każde dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych funkcjonuje w oparciu
o indywidualny program pracy opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy
z nauczycielami, psychologiem i logopedą. Jest on dostosowany do możliwości, zainteresowań oraz potrzeb dziecka. Dzieci bez ograniczeń edukacyjnych w grupie integracyjnej realizują takie same treści programowe jak dzieci w pozostałych grupach, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją.
8. Decyzja o przyjęciu dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych do przedszkola odbywa się etapowo:
- I Etap:
- analiza dokumentacji dziecka – wymagana jest dokumentacja dotycząca rodzaju specjalnych potrzeb edukacyjnych, orzeczenie z poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu, dokumentacja medyczna (jeśli dotyczy) lub inne specjalistyczne opinie np.
o niedostosowaniu społecznym, o potrzebie zajęć logopedycznych/ z integracji sensorycznej, - rozmowa z rodzicami i z dzieckiem,
- obserwacja dziecka w różnych sytuacjach.
- II Etap:
- próbne włączenie dziecka do grupy,
- ciągła obserwacja.
- analiza dokumentacji dziecka – wymagana jest dokumentacja dotycząca rodzaju specjalnych potrzeb edukacyjnych, orzeczenie z poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu, dokumentacja medyczna (jeśli dotyczy) lub inne specjalistyczne opinie np.
9. W szczególnych przypadkach zespół d.s. rekrutacji może podjąć decyzje o przyjęciu dziecka
z dysfunkcjami na okres próbny (3 miesiące), po czym podjąć decyzje o przyjęciu dziecka na cały rok.
10. Do jednej grupy przyjmowane są dzieci o zróżnicowanych zaburzeniach rozwojowych lub tożsamych.
11. Istotne jest osiągnięcie przez dziecko z dysfunkcją takiego stopnia samodzielności
i rozwoju społeczno-emocjonalnego, który umożliwia współpracę z innymi dziećmi i nauczycielami.
12. Czas pobytu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu ustalany jest indywidualnie
z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka oraz dobra innych dzieci.
13. W związku z ich mniejszą wydolnością psychofizyczną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą mieć regulowany czas pobytu w przedszkolu, z możliwością wydłużenia lub skrócenia go według wskazań zespołu specjalistów z przedszkola.
14. Przyjmowanie dzieci odbywa się przez podział na grupy adekwatnie do wieku dziecka.
15. Przedszkole może odmówić przyjęcia dziecka z głębokimi dysfunkcjami, upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym i głębokim, dla których bardziej odpowiednie są placówki specjalne.
16. Zespół do spraw rekrutacji składa się z:
- Dyrektora przedszkola,
- Specjalistów,
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego zatrudnionych w oddziałach integracyjnych.